Categorieën
Employer Branding Strategie

Werkt employer branding?

Werkt employer branding? Krijg je door een ‘betere’ perceptie van je werkgeversmerk meer of betere of meer betrokken of minder snel vertrekkende kandidaten? Of is dat een niet te staven bewering van degenen die het vooral vreselijk leuk vinden om zich ermee bezig te houden – of hun geld ermee verdienen?

Een lid van de Engelse tegenhanger van de NVP vroeg zich dit ook af en ging op zoek naar onderzoeken rondom dit onderwerp. Daaruit bleken een aantal zaken. Bijvoorbeeld dat een sterk corporate brand je organisatie aantrekkelijk(er) kan maken, maar dat een positief beeld van de organisatie als werkgever in dat opzicht twee keer zo krachtig is en inderdaad leidt tot ‘meer’ en ‘beter’. Er lijkt dus wel degelijk reden te zijn om ‘aan je employer brand te werken’.

Nu gaat het natuurlijk niet alleen om het mooie verhaal. Want voor de keuze voor een werkgever spelen heel veel aspecten een rol en sommige daarvan bestaan uit eenvoudige en laag bij de grondse argumenten. Betaalt het goed? Is het in de buurt? Zijn er mogelijkheden voor groei en ontwikkeling? Kun je er parttime werken? Maar omdat werkgevers op dit gebied uiteindelijk maar weinig voor elkaar onderdoen, kan de kwaliteit van je ‘employer brand’ de weegschaal wél naar de ene of andere kant doen doorslaan.

Return on investment

Allemaal redenen om wel degelijk aandacht te besteden aan hoe er over je gedacht wordt op de arbeidsmarkt. Maar die bewering alleen is niet genoeg: ‘accountability’ voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment zal in de toekomst een belangrijker punt worden dan ooit. En gelukkig zijn er een aantal (krachtige) statistische verbanden zichtbaar tussen een positief employer brand en aantrekkelijkheid als werkgever. Deze kunnen je helpen om intern een employer-brandingprogramma te ‘verkopen’. Voorwaarde is wel dat je in staat bent om de resultaten – in harde euro’s uitgedrukt – zichtbaar te maken. De meest gebruikte indicatoren voor ROI van employer branding zijn: mate van behoud (38% van de werkgevers), kwaliteit van kandidaten (29%), kosten van de werving (27%) en aantal sollicitanten (26%).

Binnen het geheel van je werkgeverspropositie – salaris, locatie, type organisatie – spelen de ‘zachte factoren’ van het employer brand hun eigen rol. Het werkt dus wel. Een beetje.