Categorieën
Employer Branding Social media

Employer branding en sociale media – wat een onzin!

En ja hoor, daar was er weer één: een hyperig onderzoek over een ‘hot’ onderwerp door een voorheen gerespecteerd bureau. ‘Social media belangrijkst bij employer branding’, beweert ‘Professional Recruitment en Outsourcing dienstverlener’ Harvey Nash in dit artikel op HRbase. “85 procent van de respondenten (dat zijn er wel 150, AS) vindt dat online sociale netwerken belangrijk tot erg belangrijk zijn om het werkgeversmerk op niveau te houden of te verbeteren”.

Triest dat zo’n bericht zonder veel omhaal door de halve Twitter- en Facebookpopulatie kritiekloos wordt rondgepompt en er op verschillende blogs een ruim podium voor wordt geboden. Triest ook dat alles waar de woorden ‘employer branding’ en ‘sociale media’ tegelijk in voorkomen, zoveel ophef weet te veroorzaken. Maar deze conclusie uit het ‘onderzoek’ mist ten enen male de point.

“Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft en lelijk ding”, is een in dit geval toepasselijk spreekwoord. De verwarring zit ‘m in het door elkaar halen van doel en middel. Als je bekend wilt staan als aantrekkelijke, interessante, leuke of ‘coole’ werkgever (doel), zul je dat ten eerste moeten zijn. Hoeveel mensen je ook op LinkedIn, Facebook, Pinterest, Foursquare, Path of Twitter zet (middel), als het onderliggende product niet deugt, wordt het nooit wat.

Naar buiten toe

“Je wil natuurlijk dat alle uitingen consistent zijn en bijdragen aan een goede weerspiegeling van de organisatie naar buiten toe”, zegt de baas van Harvey Nash. Dat lijkt een waarheid als een koe, maar je kunt consistentie wel vergeten als die uitingen voortkomen uit een beroerde praktijk. Neem het voorbeeld van BP: geblaat over groene energie, maar tegelijk 4,5 miljard dollar betalen aan schadevergoedingen als gevolg van de ramp in de Golf van Mexico in 2010. Vervuilers! Daar verandert een gelikte website over ‘Alternative Energy’ tjokvol schone woorden niets aan. Waar gehakt wordt, vallen spaanders en journalisten, bloggers, sociale-mediagebruikers en ingezonden-brievenschrijvers zijn natuurlijk extreem geïnteresseerd in die spaanders en zullen ze uitmelken ook. Daar kan geen webcare tegenop.

Afgrond

Welke middelen je inzet om duidelijk te maken wat voor werkgever je bent, heeft meer te maken met de vraag wie je er mee wilt aanspreken, dan met de noodzaak om achter allerlei hippe dingen aan te hollen. En echt, je kunt je werkgeversmerk maar op één manier ‘op niveau houden’. Want waar het uiteindelijk om gaat, is of je gedrag deugt. We zullen daarom maar hopen dat de 23% van de HR-managers die ‘het nut van social media bij de zoektocht naar nieuw personeel niet inziet’, zich bezighoudt met zaken die er wél toe doen: het op orde brengen van hun werkgeverschap. Het is vanuit het oogpunt van ‘new business’ begrijpelijk dat een bureau dat blijkbaar aan de rand van de afgrond dreigt te belanden, dit soort flauwekul de wereld in stuurt (en het geeft weer stof voor artikelen zoals dit) maar als je het nodig hebt om op deze manier de aandacht op jezelf te vestigen, noem jezelf dan nooit meer ‘Professioneel dienstverlener’.