Categorieën
Employer Branding

Werk aan de winkel

Werk aan de winkel

Een leuke ambiance en een goede opkomst. Dat wel, tijdens de Employer Branding Experience 2012, Circustheater Scheveningen. Maar in de keynote speech van Richard Mosley nauwelijks een woord over de relevantie van employer branding in crisistijd. Terwijl zijn zelfbenoemde trend van ‘turbulence and change’ prachtig doorvertaald had kunnen worden naar de actualiteit.

Hoe overtuig je het management juist nu van nut en noodzaak van employer branding? Wat draagt dat bij aan het aantrekken en behouden van de betere mensen? Hoe draagt employer branding bij aan het corporate brand? Aan hogere efficiency in het totale bedrijfsproces? Kortom, hoe maak je er een sterke business case van?

In de parallelsessies die ik volgde kwam dat gelukkig wèl aan de orde. Het VU medisch centrum sprak over implementatiekracht en internal branding, over vanaf de basis werken, over EVP-ontwikkeling parallel aan de corporate positionering. Over hoe je met een klein team succes verkoopt, namelijk veel geld besparen dankzij een structurele aanpak. Kijk, daar kan geen managementteam of CEO omheen.

Achmea gaat zelfs nog een stapje verder door klanten direct bij de employer branding en arbeidsmarktcommunicatie te betrekken. Een sterke case van een financial die het klantbelang echt centraal probeert te stellen en daar goede resultaten mee boekt. Vraag vanuit de zaal: ‘Is 30% meer unieke bezoekers op de website niet vooral ingegeven door de huidige, ruime arbeidsmarkt?’ Tja, dat zal best meegespeeld hebben. Maar het is -gemeten- vooral de gedurfde aanpak die oplevert.

Als uitsmijter van deze bijeenkomst de uitreiking van de SJP Magneten. Dat zijn er 5, waaronder die voor ‘usual suspects’ Koninklijke Luchtmacht en Ministerie van Defensie. Niks mis mee, overigens. Dan naar het puntje van m’n stoel: welke werkgever wordt dit jaar benoemd tot het ultieme Employer Brand? Niemand. Geen case die overtuigt van een relevante (meerjarige, consistente, creatieve) aanpak. Au, dat doet pijn, tijdens een Employer Branding Experience. Werk aan de winkel!